jump to navigation

10 ReSePi cInTa January 24, 2008

Posted by "eS@RLi" in Cinta.
trackback

1. Kekuatan berfikir

Cinta bermula dari fikiran kita. Berfikir tentang pasangan ideal
yang ingin kamu kenali akan membantu kamu mengenali dia, ketika kamu
akhirnya bertemu dengan orang yang tepat tersebut.

2. Kekuatan untuk menghormati

Kamu tidak mampu mencintai seseorang atau apasaja kalau kamu tidak
menghormati mereka. Orang pertama yang patut kamu hormati ialah
dirimu sendiri. Untuk mulai menghormati diri sendiri, kita patut
bertanya pada diri sendiri “apa yang aku hormati dalam diriku?”.
Untuk mendapat perasaan hormat dari orang lain, bahkan dari orang
yang kamu tidak suka, kita patut bertanya pada diri sendiri.”apa
yang aku hormati dalam diri mereka?”.

3. Kekuatan untuk memberi

Jika kamu mahu menerima cinta, kamu harus mampu memberikannya
terlebih dahulu. Makin banyak cinta kamu beri, makin banyak yang
akan kamu terima. Mencintai sama ertinya dengan memberi cinta tulus
pada dirimu sendiri. Belajarlah untuk melakukan berbagai macam
kebaikan. Formula rahsia untuk meciptakan hubungan yang ceria,penuh
cinta,dan abadi adalah dengan selalu berfikir “Apa yang dapat aku
beri?”dan bukan Apa yang akan aku dapat?”.

4. Kekuatan persahabatan

Untuk mencari cinta sejati,kamu mesti mencari sahabat sejati
terlebih dahulu. Cinta bukan bererti mata kalian saling
berpandangan, tapi lebih bererti
bersama – sama melihat ke satu tujuan. Untuk mencintai seseorang
seutuhnya, kamu harus mencintai keperibadiannya, bukan fizikalnya.
Persahabatan
adalah tanah dimana benih cinta dapat tumbuh. Jika kamu ingin
membawa cinta ke suatu hubungan, kamu harus menciptakan persahabatan
terlebih dahulu.

5. Kekuatan dari sentuhan

Sentuhan adalah salah satu ekspresi cinta yang paling kuat,
menghancurkan dinding pemisah dan menyatukan suatu hubungan.
Sentuhan membuat kita lebih dapat merasakan getaran cinta yang
sebenarnya.Tetapi agama Islam melarang kita bersentuh-sentuhan
tatkala bercinta, kekuatan ini difokuskan kepada suami isteri..

6. Kekuatan untuk melepaskan

“Jika kamu mencintai seseorang, bebaskanlah dia. Jika dia kembali
kepadamu,maka dia adalah milikmu. Jika tidak, maka dia tidak akan
pernah jadi milikmu”. Bahkan dalam hubungan percintaan, seseorang
perlukan ruang untuk dirinya sendiri. Jika kita mahu belajar untuk
mencintai, pertama kita harus belajar
untuk memaafkan dan melupakan masa lalu yang buruk serta kedukaan
hati kita. Mencintai bererti melepaskan rasa takut, curiga, dan
ego. “Hari ini aku melepaskan semua rasa takutku, masa lalu tidak
akan dapat mempengaruhiku- hari ini adalah lembaran baru bagi
hidupku”.

7. Kekuatan dalam komunikasi

Ketika kita belajar untuk berkomunikasi secara terbuka dan jujur,
hidup lalu berubah. Mencintai seseorang bererti berkomunikasi
dengannya. Biarkan orang yang kamu cintai tahu bahawa kamu mencintai
dan menghargainya. Jangan pernah takut untuk mengucapkan 3 kata
magik : “Aku cinta kamu”. Jangan pernah melewatkan kesempatan untuk
mengucapkan itu kepadanya. Selalu tinggalkan orang yang kamu cintai
dengan kata – kata mesra, kerana ia mungkin boleh jadi hari terakhir
kamu melihatnya. Contohnya, jika kamu akan mati tapi diberi
kesempatan untuk menelefon orang yang kamu cinta, siapa yang akan
kamu telefon, apa yang akan kamu katakan…dan sekarang…kenapa kamu
menunggu?

8. Kekuatan dari komitmen

Jika kamu ingin mendapatkan cinta yang berlimpah, kamu harus mampu
menciptakan komitmen, dan komitmen tersebut akan tercermin dalam
fikiran dan tindakanmu. Komitmen adalah ujian cinta yang sejati.
Jika kamu ingin memiliki hubungan yang penuh cinta, kamu harus setia
dengan hubunganmu itu. Ketika kamu terikat komitmen pada seseorang,
berhenti mencintainya bukan merupakan pilihan. Komitmenlah yang
membezakan antara hubungan yang mudah hancur, dengan hubungan yang
kuat.

9. Kekuatan semangat.

Semangat, membakar cinta dan membiarkan cinta tetap hidup. Semangat
yang terus berkobar, bukan hanya datang dari daya tarik fizikal,
tapi datang dari komitmen yang dalam, kemahuan, dan rasa saling
tertarik. Semangat dapat diciptakan kembali dengan cara membayangkan
saat indah di masa lalu dengannya. Spontan dan kejutan dapat
menciptakan semangat cinta. Pokok dari cinta dan kegembiraan selalu
sama yang harus kita lakukan adalah mengisi hari – hari kita dengan
penuh semangat.

10. Kekuatan dari rasa percaya

Rasa percaya selalu menjadi komponen penting dalam suatu hubungan.
Tanpa rasa percaya, seseorang bisa menjadi curiga, cemas, dan takut
dan orang lain akan merasa terperangkap dan secara emosional menjadi
tertekan. Kamu tidak boleh mencintai seseorang secara utuh
sehinggalah kamu mempercayainya secara utuh pula. Bersikaplah
seakan – akan hubunganmu dengan orang yang kamu cintai tidak akan
berakhir. Salah satu cara untuk mengetahui apakah seseorang itu
benar – benar untuk kamu, tanyakanlah pada dirimu sendiri “Apakah
aku benar – benar mempercayainya sepenuh hati ?” jika jawapannya
adalah “tidak”, maka kamu harus berfikir dengan mendalam sebelum
kamu membuat komitmen yang lebih jauh dengannya.

Comments»

1. anakkawi - January 24, 2008

marilah kita mencari kekuatan untuk bercinta lagi…

^c^`

2. "eS@RLi" - January 24, 2008

HiKSS HiKSs.. cAm bEsH JeRkK.. JoM MeNcArIk cInTa.. hEhee..

3. haniey - January 26, 2008

sy trauma arrr nk bcinte niii….
cinteku btpuk sblh tgn…..uuwaaaaa

4. "eS@RLi" - January 26, 2008

EsArLi pOnG SaMe hAnIeY.. NaNtI HaNiEy jUmPa aRr sEbUaH KeSaH SeDeY KaT LaM BlOg nEh.. hUhUU..

5. haniey - January 26, 2008

insyaallah….jmpe isnin nnt

6. "eS@RLi" - January 26, 2008

OkEs!! :p

7. nazrieliesa - June 23, 2008

tapi bila kita da betul-betul sayangkan & cintakan dia, dan menaruh harapan padanya percaya dia tak akan meninggalkan kita, tapi suatu hari dia tiba-tiba hilang lalu meninggalkan aku. semalam adalah hari terakhir aku keluar date dan dia, lalu dia bawa ku ketempat pertama kali aku bertemu dengannya……tak ku sangka dia tinggal kenangan seperti ni…. orang tua ku tidak merestui hubungan kami…tolonglah…………. aku terlalu sayangkan dirinya…. aku terlalu cintakan dirinya….. aku baru saja kehilangan seseorang yang aku amat sayangi….😦 macam mana aku nak teruskan hidup tanpa dirinya, dengan dibayangi kenangan sewaktu bersamanya… kenapa dia buat aku cam ni????? adakah dia betul2 sygkan ku??

8. "eS@RLi" - June 25, 2008

kAdAnG2 bEnDa yG PaLiNg kItEr sAyAnG X KaN JaDiK KePuNyaAn kItEr.. N sUaTu aRi nAnTi kItEr pErLu lEpAsKaN IA jUgE MeSkI PoN KiTeR X mO MeNdE TuH BeRlAkU.. QaDa N QaDaR AlLaH s.w.t Da tEnTuKaN.. BeGiTu jUgAk nGn jOdOh sIs..

9. dok cinta - July 20, 2008

cinta itu perlu perjuangan mari kita selalu semnagat dalam menyari cinta sejati kita dari 10 resepi cinta ini…..

peace to all

10. 6th sense - July 25, 2008

allah menghilangkan sesuatu dr kite…benda yg kite syg…n yakin lah..allah akn gantikan bende yg hilang itu dgn sesuatu yg lbh baik..
insyallah

11. aliya - July 30, 2008

Cinta…
Sesuatu yg terlalu indah untuk di fikirkan..

12. balqiz - March 31, 2009

cinta itu amt indah..bisa membuat mu bahgia dan derita, cinta perlukan pengorbanan,hdp tnpa cinta ibarat hdp tanpa erti dan sepi

13. "eS@RLi" - April 7, 2009

tOI tUh.. wAlAu aPeR PoN Yg bErLaKu.. iDuP MeStI D TERuSkAn..
kUaTkAn sEmAnGaT N TrUsKaN PeNcArIaN CiNtA Yg bArU..

14. evolette - May 15, 2009

i amat mencintai nye. tk prnh sesaat pun i terpikir bahwa i akn jatuh hti samenye. tk prnh. i orgnye cina. mix tu..i dh ade bf..cina jgk..dia baik tp mengapa plak i jatuh cinta kat si hilman yu plak?? nape?? i sengsara skrg..i cintamu hilman. maafkan i..i tlh jatuh cinte same u..i sygkan u..amat teramat syg

15. "eS@RLi" - May 18, 2009

hURmM.. JaTuH cInTa pD 2 jEjAkA YeRkS??

HiLmAn tAw?? sEjAuH MaNa hUbUnGaN AwK NgN HiLmAn??

sArLi tAtAw nK CkP McMaNa.. LoOk iNtO Ur hEaRt.. fInD d lOvE oF 2 gUyS..

kLu aWk mEmIlIh hIlMaN, AwK PeRlU FiKiR RiSiKo Ke DuA2 BeLaH PaReNtS.. adAkAh mErEkA SeTuJu? (BeRbEzA BuDaYa, aGaMa, FaHaMaN.. CaRa HiDuP..)

aWaK SaNgGuP tInGgAlKaN AgAmA AwK?? kLu AwK SaNgGuP.. mUnGkIn tUhAn jUgA tLh mEmbErIkAn aWk “PeTuNjUk” uTk mEnDeKaTi aGaMa iSlAm..

HoW oLd r uR?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: