jump to navigation

AiR TaNgAn oRaNg tAk sOlAt April 16, 2008

Posted by "eS@RLi" in Renungan.
trackback
Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar,
dan malahan lebih hina drpd khinzir.. Betapa hinanya kita kalau
meninggalkan solat spt yg dikisahkan pd zaman NabiMusa A.S
Begini kisahnya… pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yg sudah
berumahtangga , dia tak de zuriat lalu, terdetik dlm hati dia (nazar),
“kalau aku dpt anak, aku akan minum air kencing anjing hitam.” Nak
dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil
dan melahirkan anak. Bila dah dpt anak, laki ni pun runsinglah.. . Dia
dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.
Syariat pd zaman Nabi Musa berbeza dgn syariat yg turun utk umat Nabi
Muhammad. kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yg haram, maka tak payah
buat, tapi kena denda(dam) atau sedekah.. Tapi, kalau zaman Nabi Musa,
brgsiapa bernazar, walaupun haram,tetap kena laksanakan nazar tu..lalu,
si lelaki yg dapat anak tu, dgn susah hatinya, pun pegilah bertemu dgn
Nabi-Allah Musa.. Dan menceritakan apa yg terjadi ke atas dirinya..lalu,
Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu xpayah minum air kencing anjing
hitam, tapi akan minum air yg lebih hina dr air kencing anjing hitam.
Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut utk pergi menadah air yg jatuh dr
bumbung rumah orang yg meninggalkan sembahyang dan minum air tu. lalu,
lelaki tu pun senang hati, menjalankan apa yg diperintahkan oleh Nabi
Musa tadi…
Lihat.. betapa hinanya org yg meninggalkan solat, sampai dikatakan air
yg jatuh dr bumbung rumah dia, lbh hina dr air kencing anjing hitam..
Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.. Menyentuh bab air
tangan ni, selalu kita suka makan masakan ibu, isteri kita. Jadi, kepada
muslimat sekalian, peliharalah solat, sbb kalau meninggalkan solat
(kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan,
nasi, dsb..anak-anak, suami pulak yg akan makan makanan yg dimasak.
takkan nak biarkan suami & anak2 gelap hati minum air tangan org
tinggalkan solat..tak gamakkan? tapi.. lain pulak halnya dgn kita ni..
pagi petang..
mamak!! teh tarik satu, roti canai satu.. ada pulak segelintir tukang
masak yg tak solat.. kita pun makan bekas air tangan dia…gelap lah
hati kita.. sbb tu liat nak buat keja2 yg baik. beware apa yg kita
makan… betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah syariatkan solat
kepada Nabi Muhammad melalui Isra’ Mikraj, sedangkan kewajipan2 lain
memadai diutus melalui Jibril a. s.
Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kpd Saidina Ali
(&utk umat Islam) , “As-solah as Solah wa amalakat aimanukum.”
maknanya,”Solat, solat jgn sekali kamu abaikan dan peliharalah org2 yg
lemah di bawah tanggunganmu.
 
” jadi, sama2lah kita pelihara solat kita, dr segi zahir & batinnya,
kerana amalan solatlah amalan yg mula2 akan ditimbang di neraca Mizan
kelak  

Comments»

1. tR0ubLemakeR - April 24, 2008

eS@RLi,,,,,,,,,,,,,,,,,, meh nk share sket aaaa eak,,,,,,,,,,,,,,,, dkt tngan knn kter nih kn,,,,,,,,,,, dew mcm n0.18 kn??????? n0.arab lew,,,,,,,,,,,,,, nmpk x??????? haaaaaa,,,,,,,,,,,,, tuh mksdnyew kt tgn kter nih dew 18 enzyme!!!!!!!!!!!!!!! yang menjadikan mknn o sumthing yang kter wat tuh sdp lew,,,,,,,,,,,,,, sbb tuh laaaa,,,, kter kta mskn mama kter da besh in da w0rld ryte?????? hehehe,,,,,,,,,,,

2. "eS@RLi" - April 26, 2008

YeR TrOuBlE… TeNkIu… nIcE N SwEeT InFo😉
oUr mOm iS D BeSt iN D WoRl.. hEhEee.. uR RiTe..🙂


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: