jump to navigation

mEnGhArApKaN JoDoH?? July 26, 2008

Posted by "eS@RLi" in Cinta.
trackback
Atas satu sebab, maka nabi Musa A.S yang awalnya merupakan seorang putera dalam kerajaan Firaun melarikan diri dari kerajaannya. Beliau berkelana beberapa lama di atas muka bumi hingga sampai ke suatu negeri yang ditentukan Allah SWT untuknya. Maka, tidak lama setelah nabi Musa A.S memasuki negeri Madyan dan sesaat setelah beliau menolong orang-orang yang layak ditolong pada pandangannya ( yakni dua orang perempuan pengembala kambing ), beliau berdoa;
 
” Rabbi innii limaa anzalta ilayya min khairin faqier. “
Ertinya : ” Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat memerlukan suatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku. ” Q.S Al-Qasas : 24 Sebuah doa yang sangat baik dan sederhana, yang Allah SWT abadikan dalam kitabNya agar orang-orang terkemudian mengetahui bagaimana cara meminta kepada Allah SWT dengan suatu permintaan yang tidak sahaja mengandungi hajat yang sangat diperlukannya, tetapi juga mencerminkan pengakuan si peminta atas kekuasaan, ketinggian, kekayaan dan ilmu yang dimiliki oleh Tuhan yang dimintainya.
 
Allah yang menciptakan kita, maka Dialah yang paling faham atas diri kita. Dia bahkan memahami segala keperluan kita hingga keperinciannya lebih daripada diri kita sendiri. Dan ketika nabi Musa A.S memohon kepada Tuhannya dengan doa tersebut, maka Allah SWT yang memahami keperluan-keperluan dan keutamaannya, Dia tidak sahaja memberi makanan untuk menutupi rasa laparnya, tetapi Dia juga memberinya jodohnya ( isterinya ), tempat tinggalnya dan pekerjaannya.
 
Dengan izin Allah SWT, maka beliau benar-benar mendapatkan jodohnya tidak lama setelah beliau memohon kepada Allah dengan doa tersebut. Sekali lagi, doa yang diucapkan oleh nabi Musa A.S adalah doa yang dipanjatkan sesaat setelah beliau menolong orang lain yang lemah. Dalam kisahnya, beliau menolong dua orang perempuan pengembala kambing. Oleh kerana itu, agar doa kita lebih berkesan, maka doa itu hendaknya diucapkan segera setelah kita merasa letih dan lelah kerana menolong orang lain atau sesiapa sahaja yang sekiranya memang layak untuk ditolong.
 
Selain doa itu, maka sesiapa sahaja yang berhasrat untuk menjadi hamba-hamba Ar-Rahman ( Tuhan Yang Maha Penyayang ), sementara itu dia juga dihadapkan kepada keinginan untuk menikah, maka hendaknya dia mengamalkan doa yang diajarkanNya sendiri sebagai salah satu tanda dari tanda-tanda hamba Ar-Rahman yang dicirikanNya sendiri.
 
“Rabbana hablana min azwaajina, wa dzurriyyatina qurrata ayuniw, wajalna lil muttaqiena imaamaa.”
Ertinya : ” Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami jodoh kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati ( kami ), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa. “Q.S Al-Furqaan : 74
 
Dari dua contoh doa di atas yang Allah SWT ajarkan kepada kita untuk mendapatkan jodoh, maka tahulah kita bagaimana seharusnya kita menyederhanakan permintaan kita kepada Allah SWT. Yang sedemikian adalah kerana Allah SWT adalah Tuhan kita yang maha mengetahui apa saja yang terbaik buat kita, hamba-hambaNya dan memahami apa sahaja yang layak diberikan kepada setiap dari kita, hamba-hambaNya. Sungguh, Dia maha mengetahui dengan ilmuNya, siapa yang paling layak dan paling sesuai disandingkan di sisi kita, baik sebagai isteri atau sebagai suami yang akan menguatkan pengabdian kita kepadaNya. Subhanallah.

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: