jump to navigation

kEnApA MaSiH BeLuM BeRuMaHtAnGgA? November 4, 2009

Posted by "eS@RLi" in Cinta.
trackback

Mungkin anda pernah diajukan soalan , “kenapa masih belum berumahtangga lagi?” Jawapan yang lazim diberi adalah, “Tidak ada jodoh lagi..” Mungkin selepas ini anda akan mempunyai jawapan yang lebih sesuai ..

Jodoh, rezeki, ajal dan maut adalah takdir Allah s.w.t. Allah s.w.t telah berfirman di dalam surah Al-Hadid ayat 22, “Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna.”

Di dalam kitab Fathul Bari, Al-Hafiz Ibnu Hajar mencerita bahwa seorang ulama sunni pernah berkata, “Jika Dia menghalangimu atas apa yang menjadi hakmu, beerti Dia telah menzalimimu; tetapi jika Dia menghalangi kerana sesuatu yang ada padaNya, maka sesungguhnya Dia memberikan rahmatNya kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya.”

Jodoh kita telah pun ditentukan oleh tuhan. Apabila tuhan menghalangi sesuatu dari seseorang kerana kehendakNya, sudah tentu halangan tersebut merupakan “sesuatu yang terbaik”, kerana tuhan Maha Mengetahui. Apabila tuhan telah memutuskan “sesuatu yang terbaik” kepada makhlukNya, bermakna tuhan sedang melimpahkan rahmatNya kepada makhluk itu.

Mungkin selepas ini, ketika disoal oleh kaum keluarga dan sahabat-handai, “kenapa masih belum berumahtangga lagi?”, jawapan yang sesuai adalah, “semua ini adalah rahmat Allah.”

Wallahu’alam

Comments»

1. nurtika - November 4, 2009

ah, benar sekali kak..terimakasih inspirasinya

"eS@RLi" - November 5, 2009

IyA KaKaK..
sAmA-SaMa.. kItA KOnGsI-KoNgSi yUk..😀

2. sendiri - November 7, 2009

alasan yang bagus untuk diberikan..thanks cik snow..hihi..

"eS@RLi" - November 10, 2009

EhEhEEEe..
aDa hIkMaHnYa🙂
Ur wElCoMe..

3. littledaisypot - November 10, 2009

suke2..suke bangat sama kamu n sama kamu punya artikel ini…makasih ya😀
hik2….’tercelup’ org sbrg plak
muaakakakak

"eS@RLi" - November 10, 2009

MiAhAhAa..
SaYa pOn sUkA BaNgAt sAmA KaMu.. MuUaHhH~😀

4. DNA - November 10, 2009

itu dari pandangan perempuan, manakala lelaki pula ada pendapatnya tersendiri. kenapa mesti berserah sahaja?
adakah kaum hawa ini telah berikrar seperti pepatah ‘hawa adalah kaum yang lemah’. saya disini bukan ingin memperkecilkan si hawa, tetapi ingin ajak berlari bersama menuju destinasi.

meh baca apa yang ada kat bawah ni.

_Jodoh Merupakan Takdir Dan Perlu Mencarinya_
“Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan”

Pendapat ini lebih sempurna. Memang itulah aturan mencari dan memilih jodoh. Selain daripada pendapat di atas, masih ada cara lain yang digunakan di beberapa tempat seperti :

1. Jodoh dicari dan dipilih oleh orang tua tetapi perkahwinan
berlangsung atas persetujuan anak.

2. Anak lelaki mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan berkahwin bergantung kepada orang tua.

3. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan perkahwinan bergantung kepada kedua belah pihak orang tua.

4. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri serta menentukan sendiri perkahwinannya.
Mengikut ajaran Islam, persetujuan antara kedua belah pihak merupakan perkara asas, iaitu atas persetujuan dari calon suami dan isteri. Ini disebabkan perkahwinan di dalam Islam bertujuan untuk keselamatan dan kesejahteraan pasangan tersebut.

Kedua orang tua harus turut serta memikirkan atau memerhatikan jodoh bagi anaknya. Jadi masalah memilih jodoh dalam Islam boleh dilakukan oleh anak ataupun kedua orang tua.

Namun begitu, kedua orang tua tidak boleh sesuka hati mencarikan calon untuk anaknya. Ianya mestilah berlandaskan ajaran Islam.

Bagi menentukan jodoh untuk kaum wanita, setidak-tidaknya perlu diperhatikan beberapa ciri berikut:

i. Pemimpin keluarga yang baik dan bertanggungjawab untuk membina rumahtangga.

ii.Mencari nafkah yang jujur dan berhasil

iii. Pasangan ideal dalam erti;
– bersikap baik terhadap isteri
– dapat memberikan kebebasan berfikir dan memberi pendapat
– menerima kekurangan dan kelemahan isteri
– dapat membantu tugas isteri dalam keadaan dan kegiatan tertentu
– dapat menjaga kewibawaan isteri
– dapat membimbing isteri ke jalan yang baik
– dapat menghormati dan menyayangi sanak keluarga isteri

iv. Bapa yang baik dan sayang kepada anak-anak

v. Pasangan yang baik zahir dan batin

kalau tak keberatan posting tajuk ni Snow edit sikit dan masukkan teks kat atas tu. dan Snow kena tahu dalam hidup ini mesti ada pro dan kontra nya.
dan kali ini ‘Snow mewakili pro’ dan ‘DNA mewakili kontra’ nya..

maaf kalau ada terkasar bahasa.

DNA - November 10, 2009

aduh!!
langsung terlupa nak letak gap.
sori ek!!

"eS@RLi" - November 11, 2009

tImE KASiH UsTaZ DnA..😀
MuStI LaH Nk pOsTkAn tHrEaD NiH.. mOlEk bEbEnOr.. ;p

5. DNA - November 11, 2009

DNA ni pun ada silapnya..
so tak boleh panggil ustaz.
.
tak mo! tak mo!

"eS@RLi" - November 12, 2009

bAiK La sAmPlE DNA..😀

DNA - November 12, 2009

emm.. ‘sampie’ tu apa ye Snow?
(boleh makan ke?)

"eS@RLi" - November 12, 2009

sample la.. bkn sampie.. hikss ;p

6. DNA - November 12, 2009

oOo..
DNA ingat kan apa tadi..

"eS@RLi" - November 12, 2009

lEn kAlI PaKaI SpEk mAtA Eh dNa.. ;p

DNA - November 12, 2009

spek mata ada, tapi malu nak pakai!
huhuhuh!😛

"eS@RLi" - November 13, 2009

dNa pOn rAbUn cAm sNoW EHH.. EkEkEke..

7. DNA - November 13, 2009

😉
DNA ni rabun cikit-cikit je Snow. so kadang-kadang je pakai.
:p

"eS@RLi" - November 13, 2009

OooooOOOOooOOOooO😉

DNA - November 18, 2009

uuuuUUUUUuuuUUUuuuuUUUuuuUuuuuUUUu…..

8. sata - November 16, 2009

snow rabun cikit2 ke byk2 snow…

p/s: xcuse me..tumpang lalu pakcik/makcik…

DNA - December 28, 2009

.
aku rasa kan sata, Snow rabun banyak la!
sebab kalau ko lalu.. Snow langsung tak perasan ko!
tapi bila aku lalu jek, dia punya rabun terus je baik!
dari jauh dia dah panggil “DNA” “DNA” “Snow kat sini”😀

"eS@RLi" - December 29, 2009

aHaHaHaAaAA.. PeRaSaN LaH DnA NiH..😀

"eS@RLi" - December 29, 2009

sEdAnG2 AjErK.. KuI3

DNA - December 30, 2009

.
:blush

"eS@RLi" - December 30, 2009

mUsTi dNa kAi bLuShEr wAiP TaDiK niH.. HiK3..

9. DNA - December 30, 2009

.
eh! tak la..
waip DNA tak pakai blusher la Snow, sebab pipi dia memang dah merah.😀
(curik lagi blusher Snow..)
.
:blush :blush :blush

"eS@RLi" - December 31, 2009

AhAhAhAhAaAA..
pAtUt lEr sErInG KeHaBiSaN…
dNaAaAaaA!!!!
KeJaR DnA~

10. sata - December 31, 2009

x yah kejar dna tu snow..
lontar jek ngan bola bowling tu…
haaa…rasakan…sapa suh curik..

p/s: heheh..ganaz3…

"eS@RLi" - December 31, 2009

BoWlInG??
-x rEtI MeN BoWlInG, TeRAsA i~~- EkEkEkE..
NgEh3..
SeDiA DnAaA!!
1..2.. *sambil hayun2 bola bowling… wakakkakkaka*

DNA - January 1, 2010

.
BOLA BOWLING!!!
hamboi.. tak mo la gurau macam ni..
cakit tau!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: