jump to navigation

dIcIpTaKaN PeReMpUaN.. July 20, 2009

Posted by "eS@RLi" in Wanita.
add a comment

tidak mataku seindah sinaran matahari yang menyilaukan pandangan
tidak juga selembut..sebundar cahaya bulan di tengah Ramadhan
tidak bibirku semerah delima bersinar
tidak kulitku selembut..semulus butiran pasir suci di tepian pantai
tidak jariku sehalus sutera kashmir yang didambakan
tidak langkahku teratur bak puteri dari kayangan
tidak juga senyumanku bisa mencairkan bagai indahnya bintang di tengah malam
namun terciptanya aku..tetap satu keindahan Tuhan
terciptanya aku dengan tiupan Al Rahman..
terciptanya aku dengan tiupan Al Rahim..
menjadikan aku seindahnya makhluk tuhan
dengan hati yang penyayang
dengan jiwa yang menenangkan
belahan dari gagahnya Adam
diciptakan aku menutup kesunyian
diciptakan aku menguji keimanan
diciptakan aku penambah keyakinan
diciptakan aku menjadi teman
buat peneman para imam
diciptakan aku sehalus-halus ciptaan
agar bisa menanggung segala ujian
diciptakan aku agar tidak terhapus makhluk paling mulia
di sisi Pencipta
kerna diciptakan aku seorang perempuan~

Advertisements

bIlA IsTeRi dAh tAk cAnTiK.. December 26, 2008

Posted by "eS@RLi" in Wanita.
16 comments

Sian kaum isteri….

Baca la kalu free…..

Untuk renungan dan perhatian isteri2 dan bakal isteri…
Buat Iktibar kita semua dan para suami / lelaki, renung2 kan lah...


Pembaca Semua,

Saya ingin berkongsi pengalaman ini dengan semua kerana saya ingin
puan2 tahu apa sebenarnya tersirat di dalam benak sesetengah suami dan

bagaimana dia melihat kita dari pandangan mata mereka. Walaupun mereka

tidak pernah komplen tentang perawakan kita tetapi di sudut hati mereka

mereka menilai secara diam2 dan membanding kita dengan perempuan lain.

Barangkali suami puan2 tidak begitu, tapi ini boleh jadi panduan. Saya
seorang isteri baru berusia 29 tahun dan mempunyai 3 orang anak,

Perawakan saya biasa sahaja, tidaklah hodoh, sedikit gempal setelah

melahirkan 3 orang anak. Saya berkerja sebagai seorang eksekutif dan

suami saya berkerja biasa saja.


Kebanyakan belanja rumah seperti ansuran rumah dan kereta, saya yang
menbayarnya demi suami yang mempunyai gaji tidak seberapa.


Suami saya bolehlah di katakan menarik jika dibandingkan saya, tinggi,
putih dan menarik minat ramai perempuan semasa bujangnya.


Saya mengabdi diri seluruhnya untuk rumah tangga, pagi sebelum pergi
kerja saya akan masak utk anak2, sarapan utk suami, saya memandu sendiri

ke pejabat dan setelah balik ke rumah pada petangnya sayalah yang

menyediakan segala keperluan rumahtangga.


Sepanjang perkahwinan suami tidak pernah komplen pasal perwatakkan
saya. Saya memakai tudung, dia nampak biasa saja,tetapi dia tidaklah

sentiasa tertarik kepada saya semasa di rumah seperti cuba mencium saya,

memeluk atau memegang saya,biasa shj kami akan bersama bila waktu malam

apabila dia perlukan saya.


Baru2 ini saya mendapat tahu dia mempunyai kekasih di tempat kerja
sendiri.  Gadis tersebut bukanlah muda dari saya tetapi sudah berumur 30

tahun. Saya mendapat tahu juga yang suami saya sering ke rumah gadis

tersebut semasa waktu kerja. Hubungan yang terjalin nampaknya telah

sampai ke tahap hubungan seks.


Bila saya bersemuka dan bertanya kepadanya, pada mulanya dia
menafikan,tetapi setelah dikemukakan bukti dan sebagainya, baru dia

mengaku. Saya ingin tahu kenapa dia menjalin hubungan. Apa kurangnya

saya, dia akhir berterus terang mengatakan memang tiada apa yang kurang

dengan saya, saya menjaga makan minum, membantu kewangan, menguruskan

rumahtangga dengan baik tetapi saya hanyalah setakat itu shj tiada
rangsanngan lagi bila melihat saya.


Baginya, dia kadangkala ingin bersama wanita yang di lihat
cantik,menarik minat lelaki lain dan bila berjalan sama menimbulkan

cemburu pada lelaki lain.Dia dengan berani memberitahu saya bahawa teman

wanitanya mempunyai kuku yang cantik, perut yang nipis, bau yang sedap,

fashion yang menarik.

Sedangkan saya menurutnya walaupun tidak hodoh tetapi hanyalah wanita
yang sangat biasa saja,kuku saya pendek dan kadang2 rosak kerana

memasak, rambut pulak kadang2 berbau bila balik kerja kerana bertudung

sepanjang hari, Perut saya pula tebal, tidak menarik di rumah bila hanya

bert-shirt dan berkain batik.


Hari2 melihat saya dia merasa tiada apa yang dibanggakan tentang saya,
bercakap di rumah pula hanyalah tertumpu pasal rumah, anak2.Tiada topik

menarik separti teman wanitanya yg boleh bercakap pasal politik,carreer,

mempunyai taste yang tinggi dan dapat membantu dia mengenali dunia yang

baru mengaenai fashion, korporat, jadi dia merasakan

seperti lelaki yang berjaya bila bersama wanita tersebut.

Memang saya akur tentang perawakan saya kerana pertama memang saya di
lahirkan begini, kedua saya terlalu sibuk untuk membelek diri sendiri,

ketiga saya tidak mempunyai cukup wang untuk berbelanja sepenuhnya untuk

kecantikan.


Begitulah hati budi lelaki sebenarnya walau bagaimanapun kita menjaga
dia tetapi dia masih mementingkan fizikal jauh di sudut hati ingin

bersama wanita menarik yang boleh menbuat dia berasa bangga.


Saya telah pun berpisah dengan suami sekarang tetapi sy tidaklah duduk
meratap tetapi menghadiri slimming session dan membelanjakan duit

separuh untuk kecantikan bukan untk lelaki tetapi untuk kepuasan

sendiri, biarlah saya pendek dan sedikit tembam tetapi saya berazam

untuk menjaga kebersihan dan kelihatan menarik.


Penting di sini kita memahami erti perkahwinan. Perkahwinan adalah
bukan tempat kita untuk
berseronok-seronok dan jangan bertindak zalim dengan perbuatan kita.
Perkahwinan adalah sebahagian cara utk kita mencari keredhaan Allah. Dan

perkahwinan itu sebahagian dari Iman. Dan perkahwinan juga tempat kita

di uji. Maka, bersabarlah dan bertindak dengan bijak dengan penuh hikmah

. Bagi lelaki yg berfikir utk bertindak spt ini,          fikirkanlah,

btp besarnya pengorbanan seorg isteri demi sebuah keluarga yg sempurna.

Jadikanlah kebaikkan seseorg isteri itu sbg hiasan untuk anda, tetapi

jadikanlah keburukkan seseorg isteri itu sbg t’jawab utk anda

memperbaikinya. …InsyaAllah. …… bagi wanita yang suka menggangu

atau menjalinkan hubungan dengan suami orang berubahla.usahala cari yang

bujang dulu..ingatla satu hari nanti anda mungkin akan merasakan perkara

yang sama sekiranya anda menganiaya wanita lain.janganlah jadikan cinta
sebagai alasan kerana ia boleh dipupuk dan dinyah pergi…lelaki zaman
sekarang ni susah untuk berlaku adil..jadi usah terjebak…tepuk dada
tanyalah selera…

NOtE : bUkAn kIsAh eS@RLi.. sArLi cOpY PaStE JeR SbG rEnUnGaN ToK SuMe.. 🙂

KeJaDiAn wAnItA November 8, 2008

Posted by "eS@RLi" in Wanita.
add a comment

Seorang LELAKI yg bakal menjadi SUAMI patutlah mengetahui kejadian tubuh WANITA dan SIFAT-SIFAT mereka. Kejadian wanita itu tidak sama dengan kejadian lelaki dari segi :


1.  Susunan badan wanita hampir sama dengan susunan badan kanak-kanak,
     menyebabkan wanita itu berperasaan yg keras, mudah terpengaruh oleh
     peristiwa suka duka, khuatir dan lainnya. Kenangan akan mempengaruhi
     emosinya agak lama. Emosi yg lebih kuat pada wanita adalah sifat yg sesuai
     untuk mendidik anak-anak.
 
2.  Kepala wanita dewasa lebih kecil daripada lelaki. ini tanda bahawa akal
     wanita kurang dari akal lelaki. Pada lelaki itu banyak kecerdikan dan
     kecerdasan, pada wanita lebih banyak keributan dan kekacauan. Perasaan
     wanita jauh lebih lemah.
 
3.  Kulit daging wanita umumnya halus dan lunak, dagingnya lemah, hujungan
    daging lembut, penghujung urat juga lebih lembut. Hubungan urat dengan
    daging adalah amat lemah serta tipis seratan dagingnya.
 
4.  Tulang wanita terutamanya tulang dada dan punggung adalah berlainan dari
     lelaki. Kejadian tulang itu agak menyulitkan wanita berjalan, mengakibatkan
     wanita berjalan dengan cara atau lenggok tertentu
 
5.   Anggota tubuh wanita mengandungi banyak halia. Di dalam halia terkandung
     banyak lemak. Maka pada tubuh wanita di dapati banyak mengandungi lemak
     dan lebih subur
 
6.  Saluran darah serta urat saraf wanita lebih kecil dan sempit. Ini menyebabkan
     kumpulan urat saraf wanita lebih mudah dari segi kejadiannya dan lebih
     subur.
 
7.  Rambut wanita lebih subur dan ini menyebabkan rambut boleh tumbuh
     dengan panjang dan lebat, sebagai pasangan kepada akalnya yg pendek.
 
8.  Wanita mempunyai sifat yg suka menunjuk-nunjuk akan rupa parasnya dan
     bentuk badannya. Suka dipuji akan kecantikannya dan suka menghiaskan
     dirinya untuk mendapat pujian. Maka wanita yg solih adalah lebih baik di pilih
     menjadi bakal isteri agar sifat-sifat ini hanya di tonjolkan kepada suaminya
     sahaja.
 
9.  Wanita akan melakukan apa saja kerana perasaan sayangnya kepada
     suaminya dan anaknya. Perasaan ini biasannya perlu di nasihati oleh
     suaminya kerana akan cenderung bagi isteri itu terlalu manjakan anak, atau
     mengambil berat tentang hal ehwal suami yg membuatkan suami berasa
     kurang senang. Namun itu di lakukan atas perasaan sayang.
 
 
sama-samalah kita renungkan.
 
 

45

 

 

.

zOdIaK WaNiTa October 25, 2008

Posted by "eS@RLi" in Wanita.
6 comments
Yang mana menggambarkan diri anda ?………

~§æ WANITA TANAH

Wanita tanah dilahirkan di bawah zodiak
Taurus(21 April-20Mei) ,
Virgo(24Ogos- 23 September) dan
Capricon(22 Disember-20 Januari).
*seorang yang boleh dijangka,berwibawa dan  praktikal.
*Penyabar dan bertolak ansur,mempunyai kehendak dalaman dari segi emosi dan
material.
*Semangat produktif dan gigih yang disertai dengan siksp berhati-hati
menjadikan wanita tanah berkemampuan mencapai kejayaan dalam perniagaan.
*Kebijaksanaan dan kepintaran yang diperolehi sering tersembunyi oleh air muka
semulajadi yang pendiam dan tenang.
*Sifat marah yang terkawal serta keperluan untuk keteguhan dan kawalan sering
terbawa-bawa dalam perhubungan yang amat konservatif, serius dan sederhana.
*Tidak mudah menunjukkan sifat penyayang tetapi wanita tanah adalah seorang
kekasih yang setia dan berwibawa.

~§æ WANITA API

Wanita api dilahirkan di bawah lambang
Aries(21 Mac-20 April),
Leo(24 Julai-23 Ogos) dan
Sagittarius( 23 November-21 Disember).
*Dilahirkan sebagai pemimpin
*Mempunyai kekuatan diri dan biasanya enggan menerima pendapat orang lain
walaupun ianya benar.
*Seorang yang artistik dan sukar dijangka,tetapi biasanya romantis dan tidak
pemalu.
*Mempunyai personaliti suka menguasai dan mendominasi tetapi boleh mengimbangi
sifat-sifat ini dengan sikap yang pemurah,mesra dan menunjukkan sifat yang
mendalam terhadap sesuatu yang disukainya.
*Suka berterus terang dan tidak berselindung menyebabkan orang yang dikasihi
mersa sedih dan terhiris.
*Jujur dan mahu hubungan peribadi berjalan dengan lancar.Wanita api harus
diberikan ruang yang cukup luas untuk menjadikan perhubungan itu terus
berkesan.
*Tidak keberatan untuk beralih arah jika berasa tertekan.

~§æ WANITA ANGIN

Mereka ini lahir di bawah lambang
Gemini(22 Mei-21 Jun),
Libra(24 September-23 Oktober) dan
Aquarius(21 Januari-19 Februari).
*Berterus terang,berminda aktif dan gemar mencari kepelbagaian dalam setiap
aspek kehidupan.
*Berfikiran terbuka,mempunyai daya imaginasi dan inovatif,bagi mereka
segalanya boleh dicapai.
*Bergaya,tenang dan tidak cerewet serta mempunyai keinginan semulajadi untuk
mengamalkan sikap diplomasi dan saling bekerjasama bersungguh-sungguh.
*Sanggup mengorbankan kehendak atau idea mereka sendiri demi mencapai
keharmonian dan mengelakkan perselisihan atau konflik.
*sentiasa gigih untuk mendapatkan cinta yang terunggul,untuk berkonfrantasi.
*Kurang cenderung untuk menyampaikan perasaan sebenar yang terpendam dalam
hati mereka.
*Dikenali dan diingati kerana sifat romantis dan manja.

~§æ WANITA AIR

Wanita air terdiri daripada mereka yang lahir di bawah zodiak
Cancer(22 Jun-23 Julai),
Scorpio(24 Oktober-22 November) dan
Pisces(20 Februari-20 Mac).
*Mempunyai sifat semulajadi untuk berkembang maju.
*Mereka ini dipandu oleh perasaan hati dan mempunyai sifat mudah
bersimpati,berdaya imaginatif,sentimen tal,mempunyai perasaan yang berubah-ubah
dan berhati-hati.
*Tenang dan mudah tersentuh oleh emosi orang-orang yang berada disekeliling
dan cepat mengeluarkan air mata dalam sebarang situasi yang  menyedihkan.
*Mudah mengikut rentak emosi orang lain dan juga diri sendiri.

NASIHAT YANG. AMAT BERGUNA UNTUK WANITA & UNTUK PENGETAHUAN KAUM LELAKI JUGA.

*Untuk membentuk bibir yang menawan, ucapkan kata-kata kebaikan.
*Untuk mendapatkan mata yang indah, carilah kebaikan pada setiap orang yang
anda jumpai.
*Untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing,berbagilah makanan dengan mereka
yang kelaparan.
*Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk
menyisirnya dengan jemarinya setiap hari.
*Untuk mendapatkan sikap tubuh yang indah, berjalanlah dengan segala
ilmu
pengetahuan
, dan anda tidak akan pernah berjalan sendirian.
Manusia, jauh melebihi segala ciptaan lain, perlu senantiasa berubah,
diperbaharui, dibentuk kembali,dan diampuni. Jadi, jangan pernah kecilkan
seseorang dari hati anda. Apabila anda sudah melakukan semuanya itu, ingatlah
senantiasa. Jika suatu ketika anda memerlukan pertolongan, akan senantiasa ada
tangan terhulur.Dan dengan bertambahnya usia anda, anda akan semakin
mensyukuri telah diberi dua tangan, satu untuk menolong diri anda sendiri dan
satu lagi untuk menolong orang lain.
*Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yang dikenakannya, bukan pada
bentuk tubuhnya, atau cara dia menyisir rambutnya.
*Kecantikan wanita terdapat pada matanya, cara dia memandang dunia.Karena di
matanyalah terletak gerbang menuju ke setiap hati manusia, di mana cinta dapat
berkembang.
*Kecantikan wanita bukan pada kehalusan wajahnya.Tetapi kecantikan yang murni,
terpancar pada jiwanya,yang dengan penuh kasih memberikan perhatian dan cinta
yang dia berikan.
Dan kecantikan itu akan tumbuh sepanjang waktu.

kAtA LeLaKi “wAnITa iTu lEmAh” August 15, 2008

Posted by "eS@RLi" in Wanita.
2 comments
Ujar lelaki, wanita itu lemah
  Ujar wanita, mereka adalah lembut
  Antara lemah Dan lembut…..

  besar  perbezaannya
  Namun Ada yang tidak rela mengakuinya
  Telah ditakdirkan …

  kerana lembut , wanita
  Tidak gemar perbalahan..

  Kecuali jika  terpaksa
  Lalu wanita pun diam
  Diam seolah-olah menerima…
  Dalam diam, wanita gigih melaksanakan
  kewajipan
  Dalam diam ,wanita terus terusan
  bekerja
  Di pejabat sebagai kerani…di rumah
  sebagai suri
  Dari sebelum tercalit garis putih di
  subuh Hari
  Hingga jarum jam tegak bertindih jari

  Lelaki yang mengaku kuat , celik Mata
  sarapan sudah terhidang
  Apabila pulang dari pejabat…

  di kerusi malas longlai terlentang
  Isteri dikatakan lemah…bergelut di
  dapur memasak
  Suami yang mengaku gagah…bersantai
  di hadapan TV tidak bergerak
  Selesai memasak wanita menguruskan
  anak-anak
  Menyapu sampah,mengemas rumah yang
  berselerak
  Lelaki keletihan kerana memandu di
  jalan sesak
  Berehat,menonton TV sambil tergelak

  Dalam diam wanita dianggap
  lemah…terus berlumba dengan masa
  Memandikan anak, melipat pakaian Dan
  membasuh baju
  Kakitangan semua digerakkan dengan
  laju
  Menyiram pohon-pohon bunga yang mulai
  layu
  Sebelum solat Magrib untuk sujud…
  Menyembah yang Satu
  Makanan dihidang selepas solat
  Selesai kerja rumah,anak-anak diajar
  mengaji
  Sedang suami tersadar semula seperti
  tadi
  Sebagai isteri kesetiaan wanita
  sentiasa diuji

  Dalam diam semua tugas rumah segera
  dibereskan
  Lelaki terpelajar celik hati… Ingin
  menghapuskan diskriminasi
  Lantang membela nasib wanita….
  Memberi kesedaran supaya segera
  bangkit
  Meminta lelaki jangan lagi
  memperlakukan wanita mengikut adap
  tradisi

  Hukum agama telah terpapar
  Tugas suami mengemas rumah,menjaga
  anak
  Membasuh pakaian,menyediakan makanan
  Jika suami tidak terdaya melakukannya
  Seorang pembantu wajar disediakan
  Lelaki yang hanyut dalam keasyikan
  Tidak mampu menerima perubahan
  Rela bertahan bagaimana jua
  Asalkan cara hidup tradisi terus
  dinikmati

  Dalam diam
  Wanita yang sering dianggap lemah
  Meneruskan hidup dalam segala kekuatan

  ‘KeKaYaaN YaNg PaLiNg KaYa iaLaH AKAL,
  KeMiSkiNaN YaNg PaLiNg BeSaR iaLaH
  JAHIL,
  KeBuRuKaN YaNg PaLiNg HoDoH iaLaH
  SESAT’

  Tak perlu mencari teman secantik
  BALQIS,
  Jika diri tak seindah SULAIMAN,
  Mengapa mengharap teman setampan
  YUSUF,
  Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,
  Tak perlu diri menjadi seteguh
  IBRAHIM,
  Jika tak sekuat SARAH,
  Mengapa didamba teman hidup seistimewa
  KHADIJAH,
  Jika diri tak sesempurna RASULULLAH
  S.A.W,

  Tak guna Ada MATA kalau tak dapt
  MELIHAT,
  Tak guna Ada HATI kalau tak tau
  MENILAI….. ..

.

__._,_.___

mEnGaPa wAnItA SgT IsTiMeWa ^_^ July 28, 2008

Posted by "eS@RLi" in Wanita.
6 comments

Mengapa WANITA sangat  Istimewa…. ..

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. “..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah….”
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas…leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap…
susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi…check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu…memang dah kering pun flusk ni, jerang la air…sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong….salin la gula…chec k bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi…ishh. ..ni lauk bila ni, semalam…dah beku dah…basuh la kejap….pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh…penat dah ni, besok je la basuh…sidai kaian lap je lah…
tik…bunyi air dah masak…salin air dalam flusk…ok settle…

baru teringat tak semayang lagi…on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi…nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska…check. ..baju 2 pasang, towel…towel kecik utk selsama…calamine lotion untuk sapu ruam…pampers 4 keping….alamak. .telupa pulak masukkan botol…basuh botol jap…ok settle…

ternampak pulak beg g keje…emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je…salin jap barang2 g beg coklat…cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti…hishhh sempit la beg ni…hangin je…nak kena beli ni beg baru…rasenya 25 hb ni Sogo sale nih…mana flyers tadi ek…ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle…

Tetiba dengar suara papa…”..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido..”….” ..yelah nak tido la ni..nak smayang jap…”

masuk toilet..buat apa2 yang patut…cuci muka dulu..2 jenis lak tu…adoi..gosok gigi…smayang. ..pakai toner…pakai treatment cream…nak lawa and maintain punya pasal lah ni…
nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak…huhuhuhu. ..

bukak almari…emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok…gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni…kat bilik belakang…
la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh …g dapur, basuh, sambung gosok baju…gantung elok2…kemaskan baju gantung2…masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor…ok  settle..

dgr suara papa lagi…”..i dah ngantuk ni..”..dalam pada nak masuk ke bilik…owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lu pa dah 3 hari tak siram…ok, siram jap…check jap pintu ni…sah tak kunci lagi…grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku…bukak lampu luar..

ni mainan ni sepah2…masukkan la dalam bakul mainan budak ni…banyak nya…sampai bawah meja makan pun ade…adoi.. ..ok dah …

ok dah boleh baring…adoi sakitnya pinggang…cium si comel ni kejap…selimutkan die…la..napa basah ni…emm, tukar la pempers ni…tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la…nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali…ok sayang tido k…kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k…gud nite..sweet dreams…

aaahh…sedapnya dapat baring…mana pulak lotion sapu kurus aku nih…ha, ni dia…sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm…setkan program kerja besok…pg kul 9.30 ade meeting..
ahh…boring. ..panas pulak lotion nih..dah la…emm..sedapnya lelapkan mata…Ya Allah…terima kasih untuk rezekiMU hari ini,. ..mohon keberkatan dari mu tuhan…papa pun bangun tutup tv…”…i dah ngantuk sangat ni…nak tido lah…citer pun tak best malam ni, bola pun takde…”… selang seminit  …dengar suara papa berkeruh…dah agak dah….

So?….apa yang peliknya..??

Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?…SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT….tu yang tak boleh nak mati cepat tu…

Hantarkan ke 5 WANITA yang anda rasa hebat…pasti anda disayangi kerana memahami mereka…well, women understand women better…
foward jugak kat lelaki-lelaki so mereka akan hargai emak, isteri, dan kawan 2 dengan lebih baik lagi…

Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah… setiap wanita adalah istemewa dengan cara mereka sendiri…

Kalau lelaki mengakui kebenaran ini….hormat dah hargailah mereka…untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari…

SeBaB WaNiTa nAmPaK CePaT TuA.. ^^ March 5, 2008

Posted by "eS@RLi" in Wanita.
5 comments

Sebab wanita lebih cepat nampak tua”


Ada segelintir kaum suami mudah mencari perempuan lain kerana menganggap isteri mereka sudah tidak cantik, nampak tua, gemuk.. Tapi tahukan anda semua wahai kaum suami sebab-sebab yang menjadikan para wanita khususnya isteri & ibu cepat nampak tidak menarik di mata anda?

1. Tahukah anda, jika kita makan dengan perlahan dan mengunyah makanan sehingga benar2 hancur, itu akan membantu proses penghadaman kita, sekaligus mengelakkan kita gemuk.. tetapi kas! ihan kaum ibu ni, terpaksa makan laju2, telan terus tanpa sempat dikunyah kerana nak memujuk anaknya yang menangis. Tapi si suami.. layan jer sambung makan, buat2 xdengar anaknya menangis. So, wanita pun mudah jadi gemuk sebab makanan x sempat nak hadam betul2.

2. Wanita juga mudah gemuk kerana sifat mereka yang tidak suka membazir. Makanan yang tidak habis dimakan oleh anaknya, maka dialah yg akan menghabiskannya pulak. Sayang katanya… takut membazir. Membazir tukan amalan syaitan. Si suami pulak dengan riaknya mengatakan “kau ni kuat betul makan!”

3. Bila anak menangis tengah malam nak minum susu, bapaknya akan tido mati terus.kalau yang dengar pun buat2 tido lena sbb malas nak bangun, malas nak ganggu tido nya.wanita lah yang dalam semalam, berapa puluh kali terpaksa bangun membuat susu utk anak. Bila x cukup tido, mulalah muka nampak letih dan cepat nampak tua. Kedut2 pun mula wujud. Masa tu guna Total Effect ker, aper ker… xkan nak hilangnya. Petua utk cantik kan ada dua yang penting, minum air banyak & TIDUR SECUKUPNYA.

4. Dan bagi wanita yang berkerjaya, sudahlah penat bekerja utk membantu menambah pendapatan keluarga, bila balik rumah, semuanya dialah yang kena uruskan. Dengan perangai anak2, perangai bapaknya… nak itu, nak ini.. So, wanita pun membebel, marah2… dan bila marah2, banyak leter, so cepatlah jadi tua..

Kesimpulannya. ..wanita cepat tua & cepat gemuk adalah disebabkan LELAKI atau lebih tepat lagi SUAMI.. Oleh itu, hargailah segala pengorbanan isteri anda. Mungkin sekiranya sehari sahaja isteri anda tiada, dan anda perlu memikul tanggungjawab dia sementara, anda mungkin tidak mampu melakukan seperti dia..